søndag 12. august 2012

Er du en MONOTON fluefisker?

Mange spør meg ofte hvilke fluer jeg bruker etc
men det er ALDRI  noen som spør meg hvilke metode jeg bruker når jeg fisker?
Fluer variere jeg ofte,  fisken blir ganske så trett av å se den forbanna fluen min i 3 timer i strekk
uten bytte?  min erfaring er at form, farge, krokstørrelse, plasttuber, fluer med lite fjær eller mye fjær ofte utgjør den lille forskjellen til suksess?
Men har du noen gang tenkt på at når du fisker og variere inntrekk,hurtighet,drifting stille flyt,sving på fluen etc?

Har ikke tall på hvor mange fisk jeg har tatt, for eksempel med et rullekast rett på tvers av elven
så får du en usving på snøret når den nesten har rettet seg ut i strømmen,  så "BANG" der sitter laksen
uansett en god fisker prøver alltid å tenke at han/hun ikke skal fiske som en maskin, men være kreativ
alltid tenke nytt..... et plutselig raskt trekk kan være nokk til at laksen tar,  tenk på det neste gang du står i elven.

Studer elven før du fisker, se etter store steiner som gir naturlige standplasser som fisken enten står forran eller bak... bratte fjellsider der står det ofte masse fisk, masse vegetasjon som gir naturlig skygge for fisken
se om det er en renne i elven, fisken liker å gå dypt i skjul på dag.... se etter strømmer som går der ute i elven da er det en indikasjon på at det er stein i elven, noe som gir skjuleplasser for fisken
se etter skum i elven, der liker fisken og skjule seg under i strømmen nesten usynlig for oss.
kast mindre, bytt fluer oftere, gjerne snører også Flyt,intermediate,synktip etc
ofte er det sånn at jo mer du fisker jo mindre muligheter har du!
på liten elv står nesten alltid fisken i mest oksygenrikt vann under fossen eller der det er mest liv i elven.. vær en krativ fluefisker
Husk bevegelig fiske det øker mulighetene seinere, du kan også fiske mere på det strekket- etterpå, da ikke fisken blir så stresset, med altfor hardt fiske.
Hvor mange ganger ser du ikke en del laksefiskere renne ned til elven med en gang? fisker uten en plan bare dundrer løs? 100 ganger.... men prøv som en ørretfisker så skal du se at du får mere fisk
Shite fishing!

 Henrik Mortesen sitat: A good trout fisherman = Fantastic salmon fisher

Dont be stuck in one place!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar